σεξουαλικη δραση_0

Ενημερωτική δράση «Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση και διαφυλικές σχέσεις» στο Ειδικό Γυμνάσιο Αλεξανδρούπολης.

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η ενημερωτική  δράση «Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση και διαφυλικές σχέσεις» στο Ειδικό Γυμνάσιο Αλεξανδρούπολης, το οποίο υλοποιήθηκε από τέλη Φεβρουαρίου στον χώρο του σχολείου έως 13 Ιουνίου και αφορούσε σε όλους τους μαθητές/ τριες  του Ειδικού Γυμνασίου και τους γονείς τους. Οι μαθητές , μοιρασμένοι σε 2 ομάδες συμμετείχαν εβδομαδιαία  σε ένα δίωρο εκπαιδευτικών δράσεων, κατόπιν ενημέρωσης και συναινέσεως των γονέων τους, για θέματα που αφορούν τη σεξουαλική αγωγή και τις σχέσεις αγοριών -κοριτσιών.  Συνολικά  με την κάθε υποομάδα πραγματοποιήθηκαν 13 συναντήσεις, ενώ με τους γονείς 2 συναντήσεις, μια στην αρχή και μία στο τέλος της εκπαιδευτικής δράσης.

Ποιοι ήταν οι στόχοι της δράσης;
Βασικός στόχος της δράσης ήταν  η προαγωγή της ψυχικής και σεξουαλικής υγείας των μαθητών- μαθητριών και  η πρόληψη. Συγκεκριμένα, επιμέρους στόχοι ήταν :

  • Η βελτίωση κοινωνικών δεξιοτήτων.
  • Η διαχείριση συναισθημάτων και σχέσεων με εμπιστοσύνη και ευαισθησία, ανάπτυξη αυτοσεβασμού και ενσυναίσθησης, την αναγνώριση συνεπειών των πράξεων.
  • Η ενίσχυση της αυτοαντίληψης (εικόνα σώματος), της ταύτισης με το φύλο, της αποδοχής.
  • Η άρση προκαταλήψεων και μύθων για την ανθρώπινη σεξουαλικότητα και τις διαφυλικές σχέσεις.
  • Η εκμάθηση κοινωνικά αποδεκτών σεξουαλικών συμπεριφορών.
  • Η γνωριμία με το σώμα και τη λειτουργία του, εξοικείωση με τις αλλαγές  που γίνονται στην εφηβεία.
  • Η εκπαίδευση στη φροντίδα του σώματος και στην πρόληψη σεξουαλικά μεταδιδόμενων νοσημάτων και ανεπιθύμητων εγκυμοσυνών.
  • Η γνωριμία των χαρακτηριστικών του αντίθετου φύλου.
  • Η ευαισθητοποίηση για την πρόληψη σεξουαλικής κακοποίησης και εκπαίδευση στην αποφυγή κινδύνων σε πραγματικό και ψηφιακό περιβάλλον.
  • Η συνεργασία με γονείς για τη διαχείριση των παραπάνω θεμάτων  στο οικογενειακό περιβάλλον.

 

Πως προσεγγίσαμε το θέμα;

Η προσέγγιση του θέματος έγινε μέσα από την  ενεργητική /συνεργατική μάθηση σε ομάδες κλειστού τύπου. Χρησιμοποιήθηκαν τεχνικές  όπως: εργασία σε υποομάδες, συζήτηση, καταιγισμός ιδεών, παιχνίδια ρόλων, δραματοποίηση, καλλιτεχνική δημιουργία, κ.α βιωματικά παιχνίδια. Επίσης χρησιμοποιήθηκαν οπτικοακουστικά μέσα (οπτικό υλικό, βίντεο, διαδραστικός πίνακας) και εγκεκριμένο παιδαγωγικό υλικό.  Έγινε  προσπάθεια προσαρμογής της  μεθοδολογίας, του χρόνου εκπόνησης και της θεματολογίας  σύμφωνα με το αναπτυξιακό , γνωστικό επίπεδο αλλά και τα ενδιαφέροντά των μαθητών.

Συγκεκριμένα η θεματολογία της κάθε ενότητας ήταν:

  • Γνωριμία και συμβόλαιο ομάδας
  • Φιλία
  • Σχέσεις αγοριών ? κοριτσιών
  • Γνωρίζω το σώμα μου
  • Εφηβεία -το σώμα αλλάζει
  • Αναπαραγωγή
  • Εγκυμοσύνη
  • Πρόληψη (αντισύλληψη, σεξουαλικά μεταδιδόμενα νοσήματα).
  • Πρόληψη (συνέχεια) – Η ανθρώπινη σεξουαλική συμπεριφορά
  • Προφυλάσσω το εαυτό μου και το σώμα μου
  • Σεξουαλικότητα & μέσα ενημέρωσης (τηλεόραση, ίντερνετ
  • Υπερβολική χρήση (εθισμός)στο διαδίκτυο.
  • Κλείσιμο και αξιολόγηση της εκπαιδευτικής δράσης.

 

Αποτελέσματα της εκπαιδευτικής δράσης.

Οι μαθητές-τριες στο κλείσιμο της εκπαιδευτικής δράσης συμπλήρωσαν ατομικά δύο ηλεκτρονικά ερωτηματολόγια, ένα  για τη διερεύνηση της αφομοίωση της εκπαιδευτικής ύλης και ένα για την αξιολόγησης της δράσης. Από την ανάλυση των αποτελεσμάτων προέκυψε ότι  οι μαθητές φαίνεται να κατάκτησαν βασικές γνώσεις  που αφορούν την σωματογνωσία, τη φροντίδα του σώματος , την  υγεία, τη πρόληψη και ασφάλεια τους και κατάφεραν  να απενοχοποιησούν  θέματα που σχετίζονται με τη σεξουαλικότητα.   Οι περισσότεροι  μαθητές, ποσοστό  71, 4%,  δεν είχαν ξανασυζητήσει θέματα σεξουαλικής αγωγής (εικ.1) στο παρελθόν. Το σύνολο των μαθητών αξιολόγησαν θετικά το περιεχόμενο και τη μεθοδολογία της δράσης (εικ.2) ενώ ποσοστό 85,7% δήλωσαν ότι βοηθήθηκαν τόσο οι ίδιοι όσο και στη σχέση τους με τους συμμαθητές τους (εικ.2,3) και ότι επιθυμούν τη συμμετοχή τους σε αντίστοιχο μελλοντικό πρόγραμμα.  Οι γονείς των μαθητών ενημερώθηκαν στην πρώτη συνάντηση για τους στόχους της δράσης , ευαισθητοποιήθηκαν στον χειρισμό θεμάτων σεξουαλικής αγωγής  και στην άρση προκαταλήψεων που συχνά υπάρχουν. Στη τελευταία συνάντηση ενημερώθηκαν για τις εκπαιδευτικές δράσεις που υλοποιήθηκαν και για τα αποτελέσματα της αξιολόγησης και επιβεβαίωσαν τον θετικό αντίκτυπο της συμμετοχής των παιδιών τους στην ομάδα σεξουαλικής αγωγής.  Επίσης, κρίθηκε απαραίτητο από τα συμπεράσματα της δράσης να ευαισθητοποιηθούν οι γονείς σε θέματα ασφάλειας στο διαδίκτυο, όπως και έγινε στη τελευταία συνάντηση  από τη Πληροφορικό του ειδικού Γυμνασίου  Χατζικαλλινικίδου Ελένη.

σεξουαλικη δραση_1

 

 

σεξουαλικη δραση_2

σεξουαλικη δραση_3

Ποιοι συντόνιζαν  την ενημερωτική δράση;

Τον σχεδιασμό και τον συντονισμό της δράσης είχε αναλάβει   η αν. ψυχολόγος του Ειδικού γυμνασίου Ευαγγελία Δελησταμάτη, σε συνεργασία με τον καθηγητή Φυσικής Λαμπούδη Ζήση, τη Δέσποινα Κιοσσέ και τη Γεωργία Χατζίδου, κοινωνικούς λειτουργούς και με την υποστήριξη του διευθυντή της σχολικής μονάδας Μαλκόπουλο Δημήτρη.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *